Historia Marki Reebok

Reebok-logo

Obecnie Reebok stanowi część portfela koncernu Adidas AG i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych na świecie. Produkty sygnowane „Wektorem” cieszą się sympatią ogromnej liczby fanów sportowych trendów. Z ubrań i butów Reeboka chętnie korzystają zarówno sportowcy i gwiazdy szeroko pojętego show-biznesy, jak zwyczajni ludzie. Dziś dokładniej przyjrzymy się firmie, której początków należy doszukiwać się jeszcze w XIX wieku.

Biznes dwóch braci

By poznać dogłębnie historię Reeboka musimy wsiąść razem do wehikułu czasu i przenieść się 1890 roku. To wtedy Joseph William Foster, który był utalentowanym brytyjskim biegaczem, opracował pierwsze buty do biegania mające kolce na podeszwie. Pięć lat od wyprodukowania tego „prototypu” Joseph William Foster we współpracy ze swoim bratem, Josephem B. Fosterem, założyli firmę o nazwie J.W. Foster and Sons Limited. Siedziba przedsiębiorstwa znajdowała się w Bolton, angielskim mieście. Początkowo działalność firma polegała na dostarczaniu butów sportowych popularnym lekkoatletom. Innowacyjne jak na tamte czasy produkty użytkowali między innymi tacy sportowcy jak Harold Abrahams i Eric Liddell, lekkoatleci występujący w VIII Letnich Igrzyskach Olimpijskich zorganizowanych w 1924 roku w Paryżu. Obaj sportowcy zostali później zaprezentowani w filmie „Rydwany ognia”, autorstwa Hugha Hudsona.

Geneza nazwy Reebok

W 1958 roku wnukowie założyciela, Jeffrey i Joseph, otworzyli własne przedsiębiorstwo związane z branżą obuwniczą. Miało ono towarzyszyć działalności ich dziadka. Na nazwę nowej firmy wybrano Merkury Sports, jednak jakiś czas później nazwę tę zmieniono na Reebok. Z pewnością nie wszyscy fani „Wektora” o tym wiedzą, ale nazwa ich ulubionego brandu została zaczerpnięta od pewnej antylopy zamieszkującej południową część Afryki – ridboka szarego.

Reebok na amerykańskim rynku

Po kilku latach Reebok wchłonął firmę J.W. Foster and Sons Limited i od tej pory wszystkie produkty sygnowane były nazwą Reebok. Sprawiło to, że działalność przedsiębiorstwa stała się spójniejsza i o wiele bardziej dynamiczna. W rozwoju brytyjskiego brandu sporą rolę odegrał Paul Fireman, działający wówczas prężnie jako dystrybutor sprzętu sportowego. Fireman dostrzegł w Reeboku spory potencjał podczas międzynarodowych targów mających miejsce w 1979 roku. Dzięki zainteresowaniu przedsiębiorcy Reebok podpisał umowę z North American, co skutkowało pojawieniem się produktów Reeboka na rynku amerykańskim. Jeszcze w tym samym roku w Stanach Zjednoczonych zadebiutowały trzy modele butów biegowych sygnowanych „Wektorem”.

Pierwsze buty do fitnessu

Choć cena butów Reebok w tamtych czasach mogła się niektórym wydawać zaporowa, to przedsiębiorstwo rozwijało się bardzo dynamicznie. Cena 60 dolarów za parę nie stanowiła żadnej przeszkody w czynieniu przez brytyjską markę olbrzymich postępów. Reebok zyskiwał coraz więcej miłośników z różnych zakątków świata. Rewolucyjnym momentem w historii firmy jest pojawienie się na rynku modelu Freestyle, pierwszego przeznaczonego dla przedstawicielek płci pięknej. Model zawitał na sklepowych półkach w 1982 roku. To właśnie dzięki temu modelowi Reebok słynie jako pierwsza firma, która zaprojektowała buty do fitnessu. W tamtych czasach tego rodzaju aktywność fizyczna stała się bardzo popularna wśród kobiet. Można zatem powiedzieć, że Reebok miał talent do przewidywania trendów.

Koniec rodzinnej firmy i ciąg dalszy sukcesów

W 1984 roku Reebok trafił w ręce wspominanego już Paula Firemana oraz inwestorów z Pentland Industries. Wówczas utworzono w Wielkiej Brytanii holding Reebok International Limited. Rok od tej transakcji akcje firmy zadebiutowały na giełdzie.

Reebok – lata 90. XX wieku i początek XXI wieku

W latach 90. Reebok dość intensywnie pracował nad rozszerzaniem swojej oferty, w wyniku czego w asortymencie marki pojawiało się coraz więcej produktów przeznaczonych do takich dyscyplin sportowych jak koszykówka, rugby, golf, baseball czy piłka nożna. Brytyjski brand zwiększył budżet na działania marketingowe i zaczął podpisywać kontrakty reklamowe z uznanymi sportowcami. W 2000 roku Reebok został partnerem NFL (National Football League), później podpisał kontrakt z NBA (National Basketball Association), a w 2003 roku nawiązał współpracę z NHL (National Hockey League). W 2002 roku Reebok przygotował kolekcję Rbk, w której kampanię reklamową zaangażowano wiele gwiazd show-biznesu, takich jak 50 Cent i Jay-Z.

Na początku wpisu wspominaliśmy, że Reebok obecnie jest częścią koncernu Adidas AG. Przejęcie „Wektora” przez niemieckiego giganta odbyło się oficjalnie 31 stycznia 2006 roku.

Źródło zdjęć: https://www.brandworkz.com/branding/reebok-rebrand-6-months/