Dwaj bracia i trzy paski, czyli historia marki adidas

Historia marki adidas

Pierwsze produkty adidasa nie były tak zaawansowane pod względem konstrukcyjnym i technologicznym jak te, które możemy znaleźć w dzisiejszej ofercie niemieckiej firmy. Początkowo buty powstawały na terenie pralni. Cholewka wykonywana była z płótna namiotu wojskowego, a materiałem do produkcji podeszw były gumowe uszczelki. Obecnie adidas jest jednym z największych producentów sportowego obuwia na terenie Europy i prężnie działa na skalę światową.

Geneza powstania firmy

Korzenie adidasa sięgają do 1920 roku, kiedy to z pierwszej wojny światowej powrócił 20-letni wówczas Adolf Dassler, który zajął się ręcznym szyciem butów. Pierwszym stworzonym przez niego obuwiem były standardowe tenisówki, które użytkowane były przez uczniów szkół w Herzogenaurach. Były to bardzo proste projekty, w których Adi wykorzystywał płótno z namiotów wojskowych i gumowe uszczelki pozyskane ze zbiorników na paliwo.

Współpraca dwóch braci

W późniejszym czasie Adolf kontynuował wytwarzanie obuwia we współpracy ze swoim bratem Rudolfem. Buty zaprojektowane przez Dasslerów po raz pierwszy trafiły do profesjonalnych sportowców przy okazji IX Letnich Igrzysk Olimpijskich, który odbyły się w 1928 roku w Amsterdamie. W ich obuwiu można było wtedy zobaczyć Linę Radke. Co ciekawe, lekkoatletka z Niemiec zdobyła złoty medal w biegu na 800 metrów.

Pierwsze sukcesy

Adolf bardzo chciał, żeby na XI Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1936 roku w Berlinie w wyprodukowanym przez nich butach wystąpił Jessie Owens, czarnoskóry biegacz ze Stanów Zjednoczonych. Przedsiębiorca zaprezentował mu bardzo lekkie jak na tamte czasy buty. Owens nie tylko pojawił się na igrzyskach w butach Dasslerów, ale zdobył w nich aż cztery złote medale w różnych konkurencjach lekkoatletycznych. Sukces sportowca okazał się znakomitą reklamą dla firmy braci. Dzięki temu mogli sobie pozwolić na poszerzenie asortymentu o buty przeznaczone do rozmaitych dyscyplin sportowych, takich jak tenis.

adidas ZX 2K BOOST Zielony

Po II wojnie światowej

Po wybuchu drugiej wojny światowej Adi postanowił produkować buty dla żołnierzy niemieckiej armii, a między braćmi dochodziło do coraz częstszych konfliktów. Duży wpływ na negatywne relacje między Adolfem a Rudolfem miał również fakt, że Rudolf przezywał żonę swojego brata „pumą”. W końcu doszło do poważnej awantury, w efekcie której doszło do rozłamu przedsiębiorstwa. Rudolf przeniósł się na drugi koniec miasta, gdzie założył firmę o nazwie… Puma. Z kolei Adolf wziął po pierwszej sylabie ze swojego imienia i nazwiska, nadając nowej firmie nazwę adidas. Niektórzy do dziś twierdzą, że adidas to tak naprawdę akronim od All Day I Dream About Sports (tzn. cały dzień marzę o sporcie), jednak pierwsza wersja jest o wiele bardziej wiarygodna. Oprócz nadania nazwy, Adi zarejestrował również logo marki, na które składały się trzy równoległe paski. Nieco później do interesu dołączył jego syn, Horst, dzięki któremu przedsiębiorstwo się rozwinęło i wzmocniło o kilka nowych fabryk

W 1949 w ofercie marki adidas pojawiły się innowacyjne buty do piłki nożnej. Ich podeszwa była wyposażona w specjalne ćwieki, które zapewniały niespotykaną dotąd przyczepność do podłoża i chroniły przed niekontrolowanymi poślizgami w czasie gry. Wyjątkowy wynalazek cały świat mógł podziwiać w 1954 roku w czasie piłkarskich mistrzostw świata, na których reprezentacja RFN w butach Dasslera pokonała Węgrów i zdobyła tytuł mistrzowski. Od tamtego momentu fabryki adidasa zaczęły produkować dziennie dwa tysiące par butów. Rozpoczęły się również działanie marketingowe i zatrudnienie do promowania produktów największych ikon sportu, takich jak Muhammad Ali, Franz Beckenbauer czy Max Schmeling. Na igrzyskach w 1960 roku odbywających się w Rzymie adidas wyposażał w obuwie ¾ obecnych na imprezie sportowców. W 1961 roku do sklepów trafiły pierwsze ubrania sygnowane trzema paskami.

Koniec rodzinnego biznesu

W 1978 roku Adolf Dassler zmarł w wyniku problemów z sercem. Założone przez niego przedsiębiorstwo, które swoją początki miało w niewielkiej pralni Adiego, produkowało już ok. 45 milionów par butów w skali roku. Najpierw firmę przejęła żona Dasslera, a następnie syn. Jednak Horst zmarł przedwcześnie w 1987 roku, a adidas przestał być firmą rodzinną. W 1990 roku większościowy pakiet udziałów wykupił Bernard Tapie, francuski biznesmen. Trzy lata później firmę wykupił Robert Louis Dreyfus.

Historia firmy adidas to niezwykła opowieść, która pokazuje drogę od szewskiego rzemiosła do olbrzymiego holdingu, który jest drugim największym producentem obuwia i odzieży sportowej na świecie. Aktualnie przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 50 tysięcy pracowników i notuje roczny przychód w wysokości 15 miliardów euro.