Tych butów nikomu nie trzeba przedstawiać. Po trzydziestu czterech latach od premiery wciąż są na szczycie list przebojów Nike. Dowodzi tego nie tylko rozpoznawalność nazwy Air Force, ale także wyniki sprzedaży. Z danych z roku 2005 wynika, że dochody ze sprzedaży tego modelu stanowiły aż 70% rocznych zysków marki. Kwotę szacowano na 1 miliard dolarów. Jak to się stało, że ten kultowy model odniósł tak spektakularny sukces?
Pierwsze buty z systemem Air
Gdy myślimy „Air” jednym z pierwszych skojarzeń, które przychodzi nam do głowy jest Nike. System wykorzystujący do amortyzacji specjalny układ poduszek powietrznych w podeszwie był dla marki przełomowym odkryciem. Legendy głoszą jednak, że to nie Air Maxy z 1987 roku były pierwsze. Podobno prototypem butów opartych na technologii Air były właśnie koszykarskie Air Force One, które na światło dzienne wyszły już w 1982 roku.
[sp_wpcarousel id=”568″]
Co to za model
Projektantem tego wyjątkowego obuwia był Bruce Kilgore, czyli jeden z czołowych projektantów marki. Co ciekawe, historia ich wpływowości zaczyna się jeszcze przed wejściem do sprzedaży, gdyż były one testowane przez wielką gwiazdę Nike – Tinkera Hatfielda. Tinker dołączył do zespołu marki jako architekt w 1981 roku. Właśnie wtedy dostał od Bruce’a swoją parę Air Force 1 do przetestowania podczas gry w koszykówkę. Podobno to wtedy Hatfield zaczął myśleć o tym, że jego umiejętności dużo bardziej przydadzą się w projektowaniu obuwia, a nie budynków. Do pełni sukcesu potrzebna była tylko chwytliwa nazwa, dlatego imię dostały po samolocie, którym latał prezydent Stanów Zjednoczonych. Co poza tym? Trzy długości cholewki, wśród których najbardziej wyróżniała się ta za kostkę, skórzana, porządnie uszyta góra buta oraz podeszwa wyposażona w świetny system amortyzacji.
Buty, które podbiły świat
Nike ma w swojej ofercie kilka flagowych modeli, które mimo upływu lat wciąż cieszą się niezmiennie ogromną popularnością. Takie właśnie są Air Force 1, które, co ciekawe, były pierwszym modelem poddanym reinterpretacji. Ich nowa, ulepszona wersja weszła do sprzedaży już cztery lata po premierze pierwowzoru i cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem. Od tego czasu na rynku ukazało się 1700 różnych wersji Air Force 1. Dochody z ich sprzedaży sięgają około ośmiuset milionów dolarów rocznie. Dziś noszą je nie tylko profesjonalni gracze koszykówki, ale także wszyscy, którzy cenią sobie wygodę i sportowy styl na co dzień. Z butów typowo koszykarskich zmieniły się na buty lifestylowe, których z powodzeniem można używać do różnego typu stylizacji. I choć do naszej dyspozycji pozostają w tak wielu wariantach kolorystycznych, to wciąż takie klasyki jak „białe na białym” i „czarne na czarnym” są ulubieńcami wszystkich, którzy kochają Air Force 1.
[sp_wpcarousel id=”570″]